Existeix un sentiment de desgast i desencant per les reformes educatives
que s’han fet, la qual cosa ens ha de dur a invertir esforços en la mobilització dels sabers
adquirits i en la producció de nous coneixements útils per a la millora i els canvis
necessaris. Ja existeixen tendències educatives adreçades a aquests canvis, ...»»»»
Existeix un sentiment de desgast i desencant per les reformes educatives
que s’han fet, la qual cosa ens ha de dur a invertir esforços en la mobilització dels sabers
adquirits i en la producció de nous coneixements útils per a la millora i els canvis
necessaris. Ja existeixen tendències educatives adreçades a aquests canvis, com és el
treball per projectes. Objectiu. Analitzar l’impacte d’una metodologia d’aprenentatge
basada en projectes a la classe d’educació física sobre la motivació i la participació
activa dels alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Joviat. Metodologia. Estudi experimental
pre-post aplicat a un grup d’intervenció (alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Joviat), una
mostra (n=20) la qual rep com a intervenció una unitat de programació en la dimensió
d’esports basada en el treball per projectes a l’aula d’educació física (quatre setmanes).
Les variables dependents són la motivació i la participació activa dels alumnes. La
variable independent és la unitat de programació. Utilització d’una metodologia mixta:
metodologia quantitativa (pre i post amb el test AMPET); metodologia qualitativa (grup
de discussió amb alumnes i professors). Resultats. Resultats quantitatius. Augmenta
significativament la motivació dels alumnes en la dimensió de compromís i entrega de
l’alumnat (+3), en noies (+5,37) i en nois (+1,41). Resultats qualitatius. Els alumnes
comenten; 1) trobar sentit pràctic al que fan; 2) metodologia massa teòrica, poc optativa,
poc enfocada a un futur; 3) no canviar l’educació física 4) alguns volen treballar a partir
de grups heterogenis; 5) estan més motivats; 6) la seva participació és més activa; 7)
els agrada poder escollir temàtica; 8) no volen realitzar recerca a educació física; 9)
alguns no treballar en grups heterogenis; 10) els companys no segueixen si el rol de
professor el fan els alumnes. Els professors ressalten: 1) existeix una clara necessitat
de canvi, ensenyament no productiu; 2) el rol del professor és molt important 3)
l’educació física ha de donar un paper molt important i atractiu a àmbits teòrics; 4) canvi
complicat per als alumnes 5) falta de preparació; 6) complicat avaluar; 7) ens hem
d’acostumar al soroll. Conclusions. El present estudi indica que, tot i tractar-se d’una
intervenció curta amb una mostra petita, l’aplicació d’una unitat de programació basada
en el treball per projectes ha estat efectiva pel que fa a l’augment de la motivació i la
participació activa dels alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Joviat.^^^^