Anàlisi de l’impacte d’una metodologia d’aprenentatge basada en projectes a la classe d’educació física sobre la motivació i la participació activa dels alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Joviat
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Anàlisi de l’impacte d’una metodologia d’aprenentatge basada en projectes a la classe d’educació física sobre la motivació i la participació activa dels alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Joviat
Existeix un sentiment de desgast i desencant per les reformes educatives
que s’han fet, la qual cosa ens ha de dur a invertir esforços en la mobilització dels sabers
adquirits i en la producció de nous coneixements útils per a la millora i els canvis
necessaris. Ja existeixen tendències educatives adreçades a aquests canvis, ...»»»»
Existeix un sentiment de desgast i desencant per les reformes educatives
que s’han fet, la qual cosa ens ha de dur a invertir esforços en la mobilització dels sabers
adquirits i en la producció de nous coneixements útils per a la millora i els canvis
necessaris. Ja existeixen tendències educatives adreçades a aquests canvis, com és el
treball per projectes. Objectiu. Analitzar l’impacte d’una metodologia d’aprenentatge
basada en projectes a la classe d’educació física sobre la motivació i la participació
activa dels alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Joviat. Metodologia. Estudi experimental
pre-post aplicat a un grup d’intervenció (alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Joviat), una
mostra (n=20) la qual rep com a intervenció una unitat de programació en la dimensió
d’esports basada en el treball per projectes a l’aula d’educació física (quatre setmanes).
Les variables dependents són la motivació i la participació activa dels alumnes. La
variable independent és la unitat de programació. Utilització d’una metodologia mixta:
metodologia quantitativa (pre i post amb el test AMPET); metodologia qualitativa (grup
de discussió amb alumnes i professors). Resultats. Resultats quantitatius. Augmenta
significativament la motivació dels alumnes en la dimensió de compromís i entrega de
l’alumnat (+3), en noies (+5,37) i en nois (+1,41). Resultats qualitatius. Els alumnes
comenten; 1) trobar sentit pràctic al que fan; 2) metodologia massa teòrica, poc optativa,
poc enfocada a un futur; 3) no canviar l’educació física 4) alguns volen treballar a partir
de grups heterogenis; 5) estan més motivats; 6) la seva participació és més activa; 7)
els agrada poder escollir temàtica; 8) no volen realitzar recerca a educació física; 9)
alguns no treballar en grups heterogenis; 10) els companys no segueixen si el rol de
professor el fan els alumnes. Els professors ressalten: 1) existeix una clara necessitat
de canvi, ensenyament no productiu; 2) el rol del professor és molt important 3)
l’educació física ha de donar un paper molt important i atractiu a àmbits teòrics; 4) canvi
complicat per als alumnes 5) falta de preparació; 6) complicat avaluar; 7) ens hem
d’acostumar al soroll. Conclusions. El present estudi indica que, tot i tractar-se d’una
intervenció curta amb una mostra petita, l’aplicació d’una unitat de programació basada
en el treball per projectes ha estat efectiva pel que fa a l’augment de la motivació i la
participació activa dels alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Joviat.^^^^