DSpace/Dipòsit Manakin

Elaboració i avaluació de fitxes de formació de tècniques d'autorescat en escalada

Registre simple

dc.contributor Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes
dc.contributor.author Conill Miralpeix, Daniel
dc.date.accessioned 2019-07-23T11:06:05Z
dc.date.available 2019-07-23T11:06:05Z
dc.date.created 2019
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10854/5866
dc.description Curs 2018-2019 es
dc.description.abstract Marc teòric: Els esports de muntanya i escalada han evolucionat vertiginosament al llarg de la segona meitat del s.XX, i la necessitat de l’home d’estar en contacte amb la natura en una societat com l’actual i el desenvolupament del turisme actiu ha fet que el nombre de practicants hagi augmentat exponencialment, i amb ell la sinistralitat en aquest àmbit. L’escalada és un esport altament tecnificat, i el coneixement de tècniques d’autorescat és important per la seva pràctica amb seguretat. La gestió del risc és un concepte que respon a molts factors, un dels quals és la bona formació i coneixements dels practicants. La formació en aquest tipus d’activitats s’ha manifestat com a rellevant per reduir el nombre d’accidents. Hipòtesi i Objectius: La hipòtesi formulada és que les fitxes formatives que s’han elaborat poden ser un bon instrument de formació i prevenció d’accidents en l’escalada en paret, ja que proporcionen eines que contribueixen en millorar la presa de decisions en les situacions no previstes. Els objectius principals són validar aquestes fitxes com a material eficaç per la formació i aprenentatge de tècniques d’autorescat i determinar el grau d’utilitat d’aquestes per cadascuna de les situacions plantejades. Metodologia: L’estudi dut a terme ha estat una investigació quantitativa transversal que ha consistit en passar a una mostra de 30 escaladors del Centre Excursionista Banyoles un qüestionari sobre les fitxes formatives elaborades per tal d’avaluar-ne els indicadors descrits als objectius. Resultats: Més d’un 85% de la mostra creia que les fitxes podien ser una eina formativa útil en cursos d’escalada. Més d’un 90% de la mostra considerava que les situacions de partida plantejades en el mètode i les fitxes eren adequades, i més d’un 80% dels enquestats va valorar les maniobres exposades a les fitxes com a idònies per resoldre-les. Finalment, més del 80% 5 també va considerar que les fitxes poden ser una bona eina per la sensibilització i la prevenció d’accidents en escalada. Conclusions: L’algoritme de presa de decisions i les fitxes formatives elaborades constitueixen una eina formativa útil per millorar la presa de decisions i l’aprenentatge i la posada en pràctica de les tècniques d’autorescat adequades en les situacions imprevistes plantejades que poden transcórrer al llarg d’una escalda. De la mateixa manera, també poden contribuir a la sensibilització de la comunitat escaladora, la prevenció d’accidents i la reducció de la sinistralitat. es
dc.format application/pdf es
dc.format.extent 56 p. es
dc.language.iso cat es
dc.rights Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons es
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca es
dc.subject.other Escalada -- Accidents es
dc.subject.other Rescat es
dc.title Elaboració i avaluació de fitxes de formació de tècniques d'autorescat en escalada es
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis es
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess es

Text complet d'aquest document

Registre simple

Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons

Buscar al RIUVic


Cerca avançada

Llistar per

Estadístiques