Aquest article neix de la idea d’aprofitar les sortides escolars com a mitjà per a la
construcció de la identitat dels infants, sobretot la d’aquells que viuen a Catalunya
però les seves famílies, i en alguns casos ells mateixos, han passat per un procés
migratori recent (15-20 anys o menys).
A partir de programes com els Plans ...»»»»
Aquest article neix de la idea d’aprofitar les sortides escolars com a mitjà per a la
construcció de la identitat dels infants, sobretot la d’aquells que viuen a Catalunya
però les seves famílies, i en alguns casos ells mateixos, han passat per un procés
migratori recent (15-20 anys o menys).
A partir de programes com els Plans educatius d’entorn i altres experiències
educatives, es visualitzen possibles sortides per enfrontar la segregació escolar en positiu i trencar
amb l’encapsulament que viuen moltes de les famílies nouvingudes, les quals, com en el cas
concret del centre escolar igualadí Gabriel Castellà i Raich, escolaritzen els seus fills en un
context amb percentatges de vora el 70% d’infants amb famílies d’orígens extracomunitaris.
L’article fa un repàs a diversos estudis sobre processos d’integració social i factors que
determinen la construcció de la identitat de les persones, com ara la creació de xarxes socials
afectives amb la llengua de la comunitat d’acollida o la participació regular en activitats de lleure
amb persones de la mateixa edat.^^^^