La Filosofia 3/18 és un projecte educatiu que té com a objectiu ajudar a pensar,
reflexionar i desenvolupar diferents habilitats de pensament a infants des dels 3 als
18 anys.
Partint de la Maièutica de Sòcrates, del rerefons pedagògic de John Dewey i del
Socioconstructivisme (Piaget, Vigotsky i Bruner), la Filosofia 3/18 se ...»»»»
La Filosofia 3/18 és un projecte educatiu que té com a objectiu ajudar a pensar,
reflexionar i desenvolupar diferents habilitats de pensament a infants des dels 3 als
18 anys.
Partint de la Maièutica de Sòcrates, del rerefons pedagògic de John Dewey i del
Socioconstructivisme (Piaget, Vigotsky i Bruner), la Filosofia 3/18 se centra en la
proposta de Matthew Lipman, que és l’autor referent i creador d’aquest projecte.
Aquesta metodologia pedagògica, juntament amb els materials i propostes que s’han
anat creant, permeten als infants reflexionar i fer-se preguntes sobre qüestions de la
seva pròpia vida o aspectes que els interessin i els motivin.
En el present treball s’utilitzen els recursos proposats pel Grup d’Innovació i Recerca
per a l’Ensenyament de la Filosofia (IREF), associació que promou el projecte de
Filosofia 3/18 en català (Philosophy of Children), aplicats al cicle d’Infantil. El treball
es complementarà amb la realització de dues entrevistes amb expertes com Glòria
Arbonès, actual directora del GrupIREF. Irene de Puig, antiga directora és també un
referent important.
Per tant, amb la present proposta es pretén conèixer la Filosofia 3/18 i les
característiques dels materials que es poden utilitzar per aplicar aquest projecte a
l’escola d’Educació Infantil. Amb tot, es pot dir que és un projecte que ofereix molts
avantatges tant pel que fa als mestres i escoles que ho apliquen com també als nens
i nenes, ja que és una eina que ajuda a esdevenir persones crítiques, amb capacitat
reflexiva i capaces de conviure en societat.^^^^