El trastorn bipolar (TB) és un trastorn mental crònic i recurrent caracteritzat per l’alteració
de l’estat d’ànim que influeix directament en el funcionament psicosocial i la qualitat de
vida dels qui la pateixen. Per aquest motiu, requereix d’una intervenció integral per la
prevenció de recaigudes i la millora de la qualitat ...»»»»
El trastorn bipolar (TB) és un trastorn mental crònic i recurrent caracteritzat per l’alteració
de l’estat d’ànim que influeix directament en el funcionament psicosocial i la qualitat de
vida dels qui la pateixen. Per aquest motiu, requereix d’una intervenció integral per la
prevenció de recaigudes i la millora de la qualitat de vida. La psicoeducació ha resultat
ser eficaç per la prevenció de recaigudes i per afavorir l’adherència al tractament. El
disseny del present estudi és un assaig clínic aleatoritzat amb grup control (tractament
habitual) i un grup d’intervenció (tres sessions de psicoeducació) amb pacients amb
diagnòstic de TB que ingressen a la unitat de psiquiatria de l’HUV per recaiguda del
trastorn. L’objectiu principal de l’estudi és identificar si la intervenció de tres sessions de
psicoeducació prèvies a l’alta influeixen en les posteriors recaigudes i en el compliment
de visites. S’espera que els pacients assignats al grup intervenció obtinguin millors
resultats en relació als reingressos, les visites a urgències i en el compliment de visites
en els posteriors dotze mesos de seguiment. Els resultats mostren que hi ha diferències
entre el grup control i el grup d’intervenció en els reingressos i en les visites a urgències
als tres, sis i dotze mesos de seguiment, però no es troben diferències estadísticament
significatives. Els pacients del grup control obtenen millors resultats en el compliment de
les visites.^^^^
Bipolar disorder (DB) is a chronic and recurrent mental disease characterized by altered
mood that directly influences the psychosocial functioning and quality of life of those who
suffer from it. For this reason, it requires a comprehensive intervention for the prevention
of relapses and the improvement of life quality. ...»»»»
Bipolar disorder (DB) is a chronic and recurrent mental disease characterized by altered
mood that directly influences the psychosocial functioning and quality of life of those who
suffer from it. For this reason, it requires a comprehensive intervention for the prevention
of relapses and the improvement of life quality. Psychoeducation has shown to be
effective in preventing relapses and promoting adherence to treatment. The present
study has been designed as a randomized clinical trial. It includes a control group,
receiving the usual treatment, and an intervention group, receiving three
psychoeducation sessions. All the patients included have been diagnosed by DB and
admitted to the Psychiatry Unit of the University Hospital of Vic for the disorder’s relapse.
The main objective of the study is to identify whether the intervention based on three predischarge
psychoeducation sessions influences on the subsequent relapses and the
fulfilment of visits. Patients assigned to the intervention group are expected to perform
better in terms of readmissions, emergency room visits, and follow-up visits in the next
twelve months of follow-up. The results show that there are differences between the
control and the intervention group in readmissions and emergency room visits at three, six, and twelve months of follow-up, although no statistically significant differences were
found. Patients in the control group obtained better results in fulfilling of visits.^^^^